søndag 7. november 2010

Jul, familie og sånne sentimentale greier

Snart er det jul igjen, og jeg har ennå ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal feire den. Det er vanskelig å nå en beslutning når man er etterspurt overalt. Kjæresten min vil naturligvis at jeg skal være sammen med henne i jula, og samtidig har familiemedlemmer i Norge uttrykt et ønske om å se meg neste måned. Jeg har bodd i Finland en god stund nå, og selv om jeg trives relativt godt her, savner jeg Norge nå og da. Det er jo tross alt der jeg er født og oppvokst, så det er kanskje ikke så vanskelig å forstå hvorfor jeg har hjemlengsel iblant. Dessuten bor så å si hele slekta der. I en utopi ville hele familien min tilbringt julen sammen, på en og samme plass, men det lar seg ikke gjøre. Iallfall ikke i dette livet. Dessverre. Det var visst bare mulig i min barndom. De av dere som fortsatt kan samles og feire julen med med dem dere er glad i, burde sette pris på det. Nå er det jo ikke alle som liker å feire julen med hele slekta, men jeg antar at de fleste likevel ser fram til å møte brødre, søstre og foreldre når man en gang har mulighet til det. Det er rett og slett koselig. I og med at jeg bor i utlandet, er det sjelden jeg får truffet min familie, og derfor vet jeg å verdsette de få gangene vi kan møtes.


Nå skal jeg ikke bare syte og klage da. Tilværelsen er ikke så håpløs; jeg har en kjæreste, jeg har tak over hodet, jeg har tilgang til Facebook, jeg kjenner mange fantastiske personer og jeg har en familie jeg er glad i. Dessuten bor jeg ikke i en slum i India, men i et såkalt velferdsland. Mange har det langt verre enn meg. Man behøver ikke gjøre annet enn å åpne en helt tilfeldig avis eller se på nyhetene for å få dette bekreftet. Og tross omstendighetene, så ser jeg faktisk frem til julen. Jeg håper jeg får tilbringt litt kvalitetstid med familie, kjæreste og venner, og at vi får en ordentlig, hvit jul i år. For min del får det altså gjerne snø! Sist men ikke minst skal det bli deilig å ikke sitte på forelesninger, eller med hodet begravd i skolebøker. Jeg håper iallfall jeg kan unngå sistnevnte, selv om jeg burde ha hovedoppgaven klar før skoleåret er omme. Men det skal vi ikke diskutere nå. La oss heller håpe at de resterende ukene fram til juleferien går fort! Men ikke så fort at man ikke når å kjøpe julegaver før det er for sent.





Ingen kommentarer: